Labels

woensdag 2 mei 2018

Waarom is Facebook toch zo in het nieuws?




Sinds het begin dat Mark Zuckerberg is gestart met zijn Social Media kanaal Facebook is het een ‘treding topic’ in het nieuws. De ene dag/week/maand meer als de andere maar ergens op internet of TV wordt er altijd wel over gesproken.
Veelal erg positief en door sommige al sinds het ontstaan bekritiseerd. Het valt niet te ontkennen dat het een erg populaire interface is geworden voor mensen en bedrijven, te herleiden aan het aantal gebruikers (meer dan 1,5 miljard).
Maar de afgelopen dagen is Facebook wel ineens heel erg in opspraak en zie je overal berichten met zeer negatieve lading. In het programma van Arjan Lubach werd door de presentator zelfs een oproep gedaan aan alle kijkers om je eigen Facebook profiel te verwijderen, om zo een statement te maken. Waarom eigenlijk?


We zijn er allemaal van bewust dat er door o.a. dergelijke social media veel persoonlijke informatie van iedere gebruikt word verzamelt. Dag in dag uit. Dat gebeurt natuurlijk niet enkel door Social Media interfaces maar door zo’n beetje ieder bedrijf.
Van gepersonaliseerde reclames door zoektermen die je invoert op internet tot een voorspellende energiementor in je woning van de energieleverancier. Iedereen verzamelt data van jou als individu.
Hiervan verwachten we natuurlijk dat er zorgvuldig mee omgesprongen word en dat deze data niet zomaar op straat komt te liggen, het is per slot van rekening persoonlijke data!



De recente opspraak rond Facebook is ontstaan doordat er aan het licht is gekomen dat ze informatie van maar liefst 50 miljoen Facebookgebruikers hebben ingezet voor de presidentscampagne van Donald Trump. Ook wel het Cambridge Analytica schandaal genoemd.
Dit had als gevolg dat vele gebruikers, onder wie een flink aantal prominenten, hun account verwijderde.

Op 19 april is ook bekend geworden dat Facebook ruim 1,5 miljard gebruikers uit angst voor een privacy-boete op papier heeft ‘verhuist’. Eind mei zullen er nieuwe GDPR regels ingaan waaraan Facebook dus blijkbaar niet kan voldoen en daarom zijn gebruikers ‘verhuist’, zodat ze niet meer onder de Europese privacywetgeving vallen.

Nu lijkt het alsof dit het een einde voor Facebook kan betekenen, maar dat zal niet het geval zijn. Reeds opgelegde boetes zijn makkelijk te betalen voor het bedrijf en de gedaalde beurs koers zullen ze ook wel weer te boven komen.
Wel is het goed dat we alleen weer eens met onze neus op de feiten gedrukt worden. Voor bedrijven die privacy data verzamelen, dat zij hier op een goede manier mee om moeten gaan en voor individuen dat we er bewust van zijn dat er zoveel data over ons verzameld wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten